Uanset om man sælger komplekse B2B produkter, eller mere simple forbrugsprodukter via en webshop, så er leadgenerering ved hjælp af Facebook og Instagram, en effektiv og ofte profitabel metode, til at indsamle håndgribelig data på nye potentielle kunde – Samt genaktivere på tidligere kunder. Men selvom opsætningen af lead-annoncerne i sig selv er ret simpelt, må vi desværre erkende at konkurrencen inden for dette område er stærkt stigende, hvilket skaber et øget behov for at mestre disciplinen, før man som ambitiøs vækstvirksomhed, begynder på at skalere denne del af sin salgsstrategi.
Dette er baggrunden for, at vi her har valgt at samle vores 6 bedste tips til optimering af leadgenerering, som er udarbejdet på baggrund af vores egne erfaringer og resultater, fra vores arbejde med webshops og B2B kunder, både nationalt og internationalt.
Som hovedregel arbejder vi altid med at begrænse antallet af felter i lead formularen, så vidt muligt. Dette skyldes at vi oplever et frafald på mellem 10-20% af sign ups, alt efter hvor personfølsomme oplysningerne er, og hvor meget brugerne selv skal udfylde. Overvej derfor grundigt, hvilke informationer der er absolut nødvendige, for at kunne efterarbejde de indsamlede leads.
Hvis man som webshop eksempelvis ønsker at indsamle leads til udsendelse af nyhedsbrev og tilbud via email, kan det være en fordel blot at få forbrugerne til at udfylde fornavn og mailadresse i lead formularen.
Hvis man derimod sælger mere komplekse B2B produkter med en længere salgscyklus, vil det ofte være en fordel, som minimum at få den mulige kunde til at angive telefonnummer og lokation, i tilfælde af behovet for at arrangere et fysisk møde. Særligt kan det være relevant at “screene” dine leads, for at øge kvaliteten af leads. Det kan du eksempelvis gøre ved at bede brugerne besvare et par “multiple choice spørgsmål”.
Helt konkret bør du altid sikre om de efterspurgte informationer blot er “nice-to-have”, eller om de rent faktisk er nødvendige at få med på nuværende tidspunkt. Hvis ikke, bør man i de fleste tilfælde fravælge dem, for at opnå højere volumen af leads til en lavere pris.
Det visuelle kreativ (banner/video) er det første brugerne ser – Tænk derfor på at benytte et kreativ der både skaber blikfang, og kommer frem med dit budskab. Undgå så vidt muligt at benytte generiske stock photos, og bannere med for meget tekst. En hovedregel er maks 20% tekst på dit banner eller video-thumbnail. Vil du være sikker kan du teste dit billede med Facebooks eget tekstoverlejringsværktøj her.
Kreativ:
Vi har alle hørt det før, og må nok endegyldigt erkende, at videoformatet har taget Facebook med storm. Facebook prioriterer videoer frem for bannere for brugeroplevelsens skyld, og fordi video får brugerne til at bruge mere tid på mediet. Du vil derfor ofte opleve bedre resultater med brug af video. Dertil er video generelt bedre til at fange forbrugernes opmærksomhed, og kan fortælle mere end et billede. Vi anbefaler dog altid at teste både på video og billeder – Da vi i tilfælde af meget simple budskaber ofte oplever bedre resultater med et billede, der kan afkodes hurtigere end en 15 sekunders video.
Hvornår giver billede mest mening? Når du eksempelvis kører en leadannonce med et simpelt budskab, hvor tilmeldte kan vinde et produkt. (Fremvis produktet).
Simpelt budskab: (Sørg for at have en kort overskrift, der kan læses på mobil version – Hvor pladsen til overskrift er mindre).
Hvornår giver video mest mening? Når du promoverer noget mere komplekst, hvor en forklaring er nødvendig, og leads eksempelvis skal “screenes” og kvalitetssikres.
Eksempel på et komplekst budskab:
Husk at benytte undertekster, da op imod 90% af videoer på Facebook & Instagram, bliver set uden lyd. Endvidere anbefaler vi, at videoerne holdes på mellem 10 og 30 sekunder, da vores tidligere resultater har vist et stort frafald, ved længere videoer med komplekse budskaber. Hold derfor videoerne korte og simple, med fokus på konkrete selling points, som tydeligt skinner igennem, samt med fokus på call to action, som i dette tilfælde er, at de skal udfylde lead-formularen.
Der er mange måder at fange målgruppens opmærksomhed på. Det du skal vide om det skrevne budskab er først og fremmest, hvordan annoncer på Facebook afkodes. Sådan afkodes dine Facebook annoncer: Billede/video > overskrift > call-to-action > annoncetekst > Afsender.
Instagram annoncer viser derimod ikke nogen overskrift og færre linjer af din annoncetekst, hvorfor dit kreativ betyder endnu mere på Instagram. I modsætning til Facebook hvor du af og til kan slippe afsted med et dårligere kreativ, såfremt dit skrevne budskab “gør skaden god”.
Eksempler på effektive budskaber: (Kort, præcist og handlingsskabende)
Pro tip: Test både placeringer som News Feeds, men også story placeringerne.
En ting er, effektivt at få indsamlet de kvalificerede leads, mens en anden ting er, at få dem sikkert videre fra Facebook og ind i din database. Succeskriteriet er først og fremmest, at ingen leads går tabt i denne proces, hvorefter vi bør kigge på, hvordan vi kan optimere og skabe et effektivt flow, uden at bruge for meget tid på dette. Derfor anbefaler vi at man investerer i et automatiseringsredskab, som kan føre de pågældende leads, direkte fra Facebook og videre til éns email service provider og/eller CRM system.
Brug eksempelvis “Zapier” eller “LeadsBridge” til dette formål, eller et af de mange andre SaaS redskaber tilgængeligt i markedet. Prismæssigt ligger de fleste tæt på hinanden, hvilket er hovedårsagen til at vi benytter Zapier, da integrationen er let at sætte op med Facebook. Nogle email service providers som eksempelvis Klaviyo har selv en direkte integration med Facebook, hvor det ekstra bindende led (Zapier) ikke er nødvendigt.
Husk desuden at have en autoresponder eller et email automation flow klar, som med det samme sender en opfølgning, når personen har udfyldt leadformularen. Hermed modtages din email mens din virksomhed er i frisk erindring hos forbrugeren.
Tilføjelse af et konkurrenceelement, som en aktiv del af leadannoncen, giver ofte gode resultater for annoncører, i form af lavere leadpriser og højere engagement fra forbrugerne. Dog er skal man særligt være opmærksom på, at dette element også kan have en negativ indflydelse på kvaliteten af de indsamlede leads. Dette skyldes i særlig grad, at det ikke et alle personer der signer up, som rent faktisk har interesse i at købe de pågældende produkter eller ydelser. Vi anbefaler derfor, at man så vidt muligt forsøger at udlodde præmier, som er direkte relaterbare til virksomhedens produkter eller ydelser.
I de fleste tilfælde fraråder vi desuden at man udlodder et gavekort som præmie, da interessen ofte er højere hvis man vælger at sætte et produkt på højkant, som vinderen selv kan benytte. Her er det særligt oplagt at udnytte sæsoner og bestsellers som for eksempel:
“Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og deltag i konkurrencen om vores mest populære parfume – Valentine Edition”.
Pro tip: Giv en lille præmie via email til alle ikke-vindere. Fx. Gratis fragt, en lille rabat på det udlovede produkt, eller andet værdiskabende, som i sidste ende kan lede til ekstra salg. Hertil vil det være oplagt at lave retargeting annoncer på Facebook og Instagram, målrettet de personer, som har modtaget dette tilbud.
Dertil vil vi komme med en anbefaling, som vi ofte oplever at mange annoncører overser, i forbindelse med deres leadannoncer. Som vi alle ved, er retargeting annoncer yderst effektive, når vi forsøger at konvertere allerede interesserede forbrugere. De personer som har åbnet den pågældende leadannonce, skal derfor også anses som interesserede, på trods af at de ikke har udfyldt formularen. Vi oplever ofte, at et generelt manglende kendskab til denne målretningsmulighed, hvilket i bund og grund er ærgerligt, da vi ofte ser gode resultater herved.
Man kan målrette personer, som har åbnet og ikke indset formularen, via følgende opsætning:
For at oprette custom audiences – Skal du gå ind i Audiences > Vælge “Create Audience” > Herfra har du muligheden for at oprette dine ønskede brugerdefinerede målgrupper. I dette tilfælde vælger du “Lead form”.
Herefter vælger du den brugte lead form og din ønskede retargeting periode.
I en vores seneste artikler, kom vi nærmere ind på hvilke målgrupper, som vi generelt oplever bedst resultater med at målrette mod, på Facebook og Instagram. Vi anbefaler at man tager et nærmere kig på disse, da det ofte også er dem, som vi oplever performer bedst ved benyttelse af leadannoncer.
Artiklen kan findes herunder:
Mest effektive målgrupper for webshops
Kort fortalt, er det især lookalike målgrupper og “broad algorithm”, som performer bedst i prospecting stadiet, mens også hjemmeside besøgende, tidligere købere, Facebook og Instagram engagers, er meget relevante at målrette i retargeting stadiet.
Dette var vores umiddelbare anbefalinger til optimering af l leadannoncering på Facebook og Instagram. Hvis nogle spørgsmål til ovenstående eller behov for yderligere uddybelse, er man altid velkommen til at række ud til enten d.nielsen@algorize.dk eller mark@algorize.dk.