Ramadan er den mest hellige periode i Islam, og den starter i 2020 d. 24. april. Ramadan er samtidig en af de travleste shopping perioder rundt om i verden, hvilket også betyder at den er særlig travl blandt den muslimske befolkning i Danmark – Som udgør 3,6% af Danmarks samlede befolkning, og løst sat, 9% af Københavns kommune.
Så spørgsmålet er… Gør din virksomhed noget særligt, for at gøre sig bemærket i denne højtid?
Ligesom ved julen, er Ramadan en tid på året med øget forbrug, samt øget shopping af gaver. I markedsføringsmæssige henseender er dette noget at bide mærke i, da din virksomhed her har mulighed for at adskille sig fra mange andre. Dette kan eksempelvis gøres ved at køre nogle specifikke kampagner, eller yde en ekstra service for de personer i din målgruppe der afholder og fejrer Ramadan & Eid.
Ramadan er en måned præget af taknemmelighed, bøn, familie og samfund. Derfor er det også vigtigt, at man som virksomhed tænker over, hvad, der skal kommunikeres, hvilke produkter, der promoveres og hvordan der i det hele taget annonceres. Da Ramadan er en religiøs periode, der er præget af kultur og traditioner, er det en god idé at gennemgå dine kampagneidéer, med personer, der rent faktisk har forståelse for højtiden.
4 hurtige fakta om Ramadan
Ramadan er en meget vigtig måned for muslimer. Uanset om din virksomhed har en stor andel muslimske kunder eller ej, kan du derfor prøve at indarbejde en særlig Ramadan-marketingkampagne. Dette er nemlig en ærlig og kraftfuld måde at engagere sig i et nyt publikum samt udvise inklusivitet.
Her er et par af vores bud på, hvad du som virksomhed kan gøre, for at skille dig ud, op til og under Ramadan:
Send en videomand (eller kvinde) afsted med et kamera og stil spørgsmål til muslimer, der fejrer Ramadan. Slut eksempelvis hvert interview af med en overraskelse, f.eks. en god gerning eller en lille gave, der fører til smil og hermed gode content klip. Det kan også være, at du sælger fitness gear – I dette tilfælde kan du følge med i hvordan mange muslimer vælger at træne i løbet af aften-/nattetimerne og få noget fedt ud af dette. Disse klip kan senere på måneden bruges som en branding annonce på de sociale medier, som kan sammenføres med gode tilbud fra din virksomhed.
– Har din virksomhed brug for video content? Kontakt os i dag.
Alle elsker et godt tilbud. Da Ramadan er højsæson for gaveindkøb blandt muslimer er dette en oplagt mulighed for at skrue op for tilbudskampagnerne. Google oplever særligt et spike i søgninger de sidste 14 dage inden Eid.
Take-away restaurant med mellemøstligt køkken? Overvej om du kan udvide dine leveringstider til efter solnedgang og måske i løbet af natten.
Har du en kaffebiks i København? Overvej om du kan lave dine papkrus med et specielt Ramadan-tema.
Overvej hvad din virksomhed kan gøre med sine produkter, for at bakke op omkring højtiden og hermed være med til at skabe en positiv stemning, som smitter af på din online annoncering.
Starbucks Christmas cup design:
Inddrag deres indsigt og brainstorm eventuelt omkring hvordan din virksomheds produkter og ydelser kan markedsføres op til og under Ramadanen.
Flere og flere succesfulde virksomheder og marketingfolk rundt om i verdenen begynder at forstå, at Ramadan er en vigtig højsæson, som kan være med til at øge omsætningen. Dette gør sig især gældende, når marketingkampagner udtænkes og udføres korrekt, ved at fokusere på de rigtige produkter og ydelser. Er man som virksomhed hurtig til at tilpasse sig udviklingen, kan man potentielt nå ud til et nyt loyalt publikum, som kan være med til at vækste forretningen fremadrettet.
https://www.amnesty.org/en/latest/campaigns/2019/05/facts-about-ramadan/
https://da.wikipedia.org/wiki/K%C3%B8benhavns_demografi