De bedst performende lead gen metoder fra 2024

Læsetid: 6 min
Mark Thom - Partner
December 18, 2024

Julesalget slutter i dag - Fokusér på disse lead gen metoder

I skrivende stund d. 18/12 vil langt de fleste webshops vil opleve drastiske fald i omsætningen fra i dag og frem til d. 25-27 december.

Dette sker (1) som et resultat af shipping cut-off, da forbrugerne ikke tør bestille julegaver online, i frygt af, at pakken ikke når frem inden jul.

(2) at langt de fleste har brugt alle deres penge på julegaver nu og derfor heller ikke shopper til dem selv.

(3) at forbrugerne har travlt med jul og julefrokoster d. 24-26.

Man skal derfor være meget opmærksom på sine marketing budgetter på tværs af kanaler. Dette betyder ikke bare en reduktion på 20-25%, men i mange tilfælde at annoncespend skal stoppes helt eller køres helt ned i blus.

Som et alternativ i denne periode kan man (grundet den lave CPM pris) med fordel smide mere budget over på lead-generation, som kan booste salget som man går ind i januar. Der kan virkelig hentes lave lead-priser fra i dag og frem mod januar.

Dette leder os til en lille snak omkring hvilke lead generation metoder, der egentlig er mest effektiv. Derfor har vi lavet et udtræk på tværs af vores kunder, for at få nogle gennemsnitlige ROAS tal fra forskellige lead gen metoder fra 2024, for at inspirere hvad du bør overveje for din webshop.

Her er resultaterne for de seneste 12 måneder

Lead Gen metoder med højest afkast (Fashion, lifestyle og home produkter)

Eksempler på hver lead gen metode:

Metode 1: Pre-sale er den lead gen metode vi ser det højeste afkast på på tværs af cases. Det siger næsten sig selv, da det indikerer meget købsparathed, når man skriver sig op til at få besked når et udsalg starter. Ikke desto mindre, så sørg for at du kører pre-sale lead gen inden større udsalg, det virker stadig! (rigtig godt)

Metode 2: "Bliv Testperson" (i mangel af et bedre navn) er en ny metode vi er begyndt at bruge på en række kunder, som indledende har givet rigtig gode resultater. Grunden til at det virker er 1) at det er en konkurrence, hvor man kan blive udvalgt til at få produkter gratis. Det giver billige leads. Men det fungerer bedre end almindelige konkurrencer, da man kun gider at være testperson, hvis man reelt er interesseret i brandet eller produkterne.

2) Man skal give sin mening som feedback. Dette kan vendes og drejes på forskellige måder, men én genial ting er, at man også kan få content fra sine testpersoner, som kan gå hen og blive brand ambassadører.

Metode 2 (Bliv Testperson)

Metode 3: "Pre-launch leads"
Indsamling af mails forud en ny produktlancering eller ny kollektion, er en rigtig god måde at vækste din Email liste på. Derudover er det også en god måde at skabe opmærksomhed omkring det nye drop. Pre-launch leads er dyrere end de fleste andre metoder ift. gennemsnitlig lead pris, men det er faktisk en af de lead kampagner vi investerer tungest i, fordi de konverterer så meget bedre end andre lead kampagner.

En vigtigt detalje i pre-launch kampagner er at man ikke skal mystificere droppet for meget. Fx. er det en god ide at vise design (hvis det er tøj), så man ved sign up allerede er købt ind på stilen. Det er også vigtigt at man ikke kører pre-launch for lang tid før launch, da dette vil gøre at hypen omkring det nye launch falder, og at kunder glemmer at de har skrevet sig op.

Vi anbefaler at starte pre-launch kampagner 7-14 dage inden launch.

Metode 3 (Pre-launch)

Ønsker man at tage pre-launch lead gen til næste niveau, så kan man sende leads ind til en custom landingsside med storytelling og selling points af det kommende produkt eller kollektion. Dette øger lead kvaliteten yderligere. (Selvom det ikke gør noget godt for lead prisen, kan det give et bedre afkast end klassiske lead ads).

Metode 4: Gated Content er en fantastisk måde at opbygge et community op omkring dit brand, og til at få potentielle kunder til subscribe/tilmelde sig.

Ideen bag Gated Content er simpel: præsenterer et værdifuldt/brugbart stykke content, som din målgruppe er villig til at udveksle sin mailadresse for.

Det gode gated content, er ofte indirekte relateret til dit produkt. Sælger du kosttilskud og fitness tøj, så kan gated content være træningsprogrammer, videoer eller sunde opskrifter.

Sælger du køkkengrej så kan det fx. være et hjemme-michelin kokkekursus. Nogle brancher er sværere at finde gode gated content vinkler, men de er der. Så sørg for at tænk ud af boksen her!

Metode 4 (Gated Content)

Metode 5: Konkurrencer er den dårligst konverterende lead gen type, men kan være nødvendig for mange brands, da det giver lead volumen hvilket også har sin værdi. Vi oplever dog at de brands der får mest success med email, ikke har deres email liste bygget for meget op omkring konkurrencer.

En god tommelfinger regel er maksimalt at bruge 20% af dit lead gen budget på konkurrencer. Mens det resterende bruges på lead gen metoder med bedre konverteringer.

Det skal dog siges at det i nogle tilfælde kan fungere rigtig godt med konkurrencer, særligt hvis gamification inkorpereres. (alt afhængigt af hvilke produkter man sælger). En anden god tommelfingerregel her er, jo dyrere produktet er, jo dårligere fungerer konkurrencer.

Metode 5 (Konkurrencer)

Forrige

/

Næste

Skal vi løfte din annoncering?

Tag kontakt i dag og hør mere.

+45 23 95 17 44

mark@algorize.dk

Mark Sarinesen Thom - Algorize

Mark Thom

Partner @ Algorize