Historien går helt tilbage til 1986, hvor en svensk ingeniør, der arbejdede med udvikling af stemplingsværktøjer, startede en virksomhed i smykkeindustrien. Efterhånden arbejdede virksomheden sig fra at være i produktionledet til at komme tættere på slutkunden, og i 2012 blev Safira født. 5 år senere blev Safira den største online smykkebutik i Norden. I dag kan de være stolte over at kunne sige, at de sælger moderne smykker af høj kvalitet til kvinder over hele verden.
I foråret 2022 talte vi med Safira omkring potentialet for email marketing, og hvordan de med et tilpasset framework kunne opnå målbar skalering i flere nøglemarkeder. Som smykkebrand er det vigtigt at have en stærk online tilstedeværelse for at nå ud til og engagere sig med potentielle kunder. Email marketing er her et kraftfuldt værktøj, og så er det en af de mest omkostningseffektive marketingsmetoder. Dertil giver email en unik branding mulighed, da hver email der åbnes, kan skabe sit eget grafiske univers, uden distraherende videoer som ofte er tilfældet på Sociale Medier.
Vi startede som altid ud med identificere hvad der tidligere har virket, hvad der ikke har virket, og måske endnu vigtigere - hvad der ikke er blevet testet på endnu. Analysen dækker tre hovedelementer, nemlig: Lead generering, automatiske email serier og samt de løbende kampagnemails. På den måde tager vi ikke blot stilling til at aktivere de eksisterende kunder og subscribers, men fastlægger samtidig tiltag for at vækste email listen.
På den måde tager vi ikke blot stilling til at aktivere de eksisterende kunder og subscribers, men fastlægger samtidig tiltag for at vækste email listen, som udgør hvor mange vi får igennem vores email funnel.
På baggrund af analysen fandt vi frem til en række begrænsninger i det gamle setup, samt en række nye muligheder, herunder følgende:
Hvad blev det så til?
1. Målrettet markedsføring: Med et Email marketing framework segmenterede vi Safiras publikum ud fra deres interesser og præferencer, og kunne derved sende mere personlige beskeder, der gav en højere resonans hos hver enkelt modtager. Dette så vi især komme til udtryk gennem vores retargeting flows såsom: Product Abandonment, hvor man laver dedikerede emails baseret på hvilke produkter en besøgende har kigget på online.
2. Øget brandbevidsthed: Ved at sende flere kampagnemails og øge frekvensen af email udsendelser, kunne vi konsekvent at holde kontakten med målgruppen og holde SAFIRA top-of-mind. Dette er med til at øge brandbevidstheden og loyaliteten, hvilket fører til flere køb. Det handler om at finde den rette balance mellem konsekvent at være i kontakt med ens email liste, uden at opnå overeksponering hvilket føre til for mange unsubscribers. Den balance fandt vi hurtigt frem til ved at segmentere effektivt og holde øje med unsubscribe raten, som igennem hele perioden blev sænket.
3. Fokus på bestseller og kategorier i flows og nyhedsbreve: I perioder hvor der ikke kom nyheder, kollektioner eller collabs var det vigtigt stadig at skabe noget relevans. En ting vi ofte oplever virksomheder neglicere er deres bestsellers. Dine bestsellers er bestsellers af en grund, og det udnyttede vi i de perioder, hvor det ellers normalt er mere stille. Disse perioder gik i stedet hen og blev til effektive omsætningsperioder, ved at fokusere på årets bedst sælgende produkter og kategorier med en tilpasset tone-of-voice.
I can definitely recommend Algorize. After just 6 months of working together, we have not only experienced professional, personal and agile service, but also a positive impact on results since the beginning.